DONDERDAG 22 MEI 1997; 20.30 uur 
FALLEN ANGELS




REGIE: WONG KAR-WAI 
CAMERA: BENOIT DELHOMME (Cyclo) 
MET: GARANCE CLAVEL, ZINEDINE SOUALEM 
HONG KONG, 1995, KLEUR, 90 MINUTEN. 


Chunking Express, de film van Wong Kar-wai die we vorig jaar gedraaid hebben, viel op door zijn aparte vormgeving van een modern thema: het langs elkaar heen leven in een grote stad. FALLEN ANGELS is te zien als een vervolg op Chunking Express, alleen is de stijl nóg uitbundiger en zwieriger. FALLEN ANGELS is speciaal aanbevolen voor mensen die het college De Aziatische Film hebben gevolgd, hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat anderen niet van deze film kunnen genieten.

De film begint met het in beeld brengen van twee personages, over wie we het een en ander uitgelegd krijgen via de geluidsband. Hij blijkt een huurmoordenaar die met een zonnebril door Hong Kong dwaalt en af en toe zijn pistool te voorschijn haalt. Zij houdt zijn flatje schoon, hetgeen haar allerlei wilde fantasieën bezorgt. Verder zijn er nog een meisje met een blonde pruik, met wie de huurmoordenaar een relatie heeft, en een stomme. Deze man is getroffen door een mysterieuze ziekte toen hij bedorven ananas uit blik at. De mensen die Chunking Express hebben gezien, weten op wie Wong Kar-wai doelt.

Opnieuw zijn er allerlei draden die Wong Kar-wai oppakt en door elkaar laat lopen of soms botweg afknipt. Daarbij bedient hij zich van allerlei technieken die we van de videoclip kennen. Overwegend maakt hij gebruik van kleurenfilm, om plotseling over te gaan op zwart-wit. Hectisch camerawerk wordt weer afgewisseld met statische beelden, waarin de personages smachtend voor zich uit staren. Het knappe van de film is dat Wong Kar-wai de sfeer van een metropool, de bijbehorende eenzaamheid en dynamiek, uitstekend in beelden kan vangen.






Deze pagina is het laatst gewijzigd op 17 Mei 1997. Op- en aanmerkingen, suggesties en vragen met betrekking tot deze website? Stuur een mailtje aan Jan Luijsterburg! Copyright © 1997 Filmhuis Roosendaal. 
 

>