REGIE: WONG KAR-WAI
CAMERA: BENOIT DELHOMME (Cyclo)
MET: GARANCE CLAVEL, ZINEDINE SOUALEM
HONG KONG, 1995, KLEUR, 90 MINUTEN.
Chunking Express, de film van Wong Kar-wai die we vorig jaar
gedraaid hebben, viel op door zijn aparte vormgeving van een
modern thema: het langs elkaar heen leven in een grote stad.
FALLEN ANGELS is te zien als een vervolg op Chunking Express,
alleen is de stijl nóg uitbundiger en zwieriger. FALLEN ANGELS
is speciaal aanbevolen voor mensen die het college De Aziatische
Film hebben gevolgd, hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat
anderen niet van deze film kunnen genieten.
De film begint met het in beeld brengen van twee personages, over
wie we het een en ander uitgelegd krijgen via de geluidsband. Hij
blijkt een huurmoordenaar die met een zonnebril door Hong Kong
dwaalt en af en toe zijn pistool te voorschijn haalt. Zij houdt
zijn flatje schoon, hetgeen haar allerlei wilde fantasieën
bezorgt. Verder zijn er nog een meisje met een blonde pruik, met
wie de huurmoordenaar een relatie heeft, en een stomme. Deze man
is getroffen door een mysterieuze ziekte toen hij bedorven ananas
uit blik at. De mensen die Chunking Express hebben gezien, weten
op wie Wong Kar-wai doelt.
Opnieuw zijn er allerlei draden die Wong Kar-wai oppakt en door
elkaar laat lopen of soms botweg afknipt. Daarbij bedient hij
zich van allerlei technieken die we van de videoclip kennen.
Overwegend maakt hij gebruik van kleurenfilm, om plotseling over
te gaan op zwart-wit. Hectisch camerawerk wordt weer afgewisseld
met statische beelden, waarin de personages smachtend voor zich
uit staren. Het knappe van de film is dat Wong Kar-wai de sfeer
van een metropool, de bijbehorende eenzaamheid en dynamiek,
uitstekend in beelden kan vangen.
Deze pagina is het laatst gewijzigd op 17 Mei
1997. Op- en aanmerkingen, suggesties en
vragen met betrekking tot deze website? Stuur een mailtje aan Jan Luijsterburg! Copyright © 1997 Filmhuis
Roosendaal.