| Actueel
programma Filmhuis Roosendaal Archief: eerder vertoonde films |
DONDERDAG
5 FEBRUARI 1998
|
De jonge regisseur James Mangold stal
vele harten met zijn innemende debuut Heavy,
dat om een of andere reden nooit in het Filmhuis
te zien is geweest. Hij kreeg meteen de
gelegenheid een film in Hollywood te draaien met
een opmerkelijke cast. Zo wist hij onder meer
Robert De Niro en Harvey Keitel te strikken.
Namen die de meeste beginnende filmmakers niet
eens op hun verlanglijstje durven te zetten.
Mangold: "Ik denk dat ze mijn script wel
goed vonden." De meest opvallende acteur
is echter Sylvester Stallone, in een voor hem
zeer atypische rol. Het feit dat hij er voor het
eerst in zijn carrière blijk van geeft echt te
kunnen acteren is in de pers als de grootste
verrassing van COP LAND aangevoerd, maar daarmee
wordt de film onrecht aangedaan. Cop Land is de bijnaam van een klein stadje, waar het percentage blauwe uniformen groter is dan waar dan ook. Zij doen hun werk overdag in New York en keren 's avonds terug naar Garrison, de plek 'waar agenten zichzelf kunnen zijn voor zij weer oversteken naar een oord waar slachtoffers daders zijn en daders slachtoffers', aldus Cop Lands onbetwiste leider, rechercheur Ray Donlan (Harvey Keitel). Freddy Heflin (Stallone) heeft het door een slecht oor nooit verder gebracht dan sheriff van het plaatsje, en ziet met een mengeling van bewondering en afkeer toe hoe de tough guys uit de stad zich iedere avond verzamelen in de lokale kroeg om naast te drinken, dubieuze zaken te doen. Freddy sluit zijn ogen voor de alom zichtbare corruptie en concentreert zich goedmoedig op zijn taken: bemiddelen bij burengekibbel, het verkeer regelen en het retourneren van verloren knuffelbeesten. Wanneer een jonge agent twee zwarte jongens doodschiet en door de hele gemeente wordt gedekt, krijgt Freddy het echter aan de stok met een inspecteur van Internal Affairs (Robert De Niro), die de waarheid boven water wil krijgen. Voor het eerst wordt Freddy gedwongen een standpunt in te nemen.
Door zijn intelligent geconstrueerde en uit zijn eigen leven gegrepen scenario met strakke hand te verfilmen houdt Mangold zijn steracteurs goed in de hand en weet hen tot topprestaties te brengen. Zijn stijl en thematiek doen denken aan die van Martin Scorsese. Mangold weet elk cliché te vermijden in een film die een voorbeeld is van hoe actie en menselijk drama evenwichtig samen kunnen gaan.
Cop land |
25 januari 1998. Op- en aanmerkingen, suggesties en vragen met betrekking
tot deze website? Stuur een mailtje aan Jan Luijsterburg.
Copyright © 1998 Filmhuis Roosendaal.