|
||||||||
Actueel programma Cinema Paradiso |
Het spel eXistenZ, ontworpen door Allegra Geller, gaat aanzienlijk verder dan de huidige computergames. Je moet eerst even voorzien worden van een fors model piercing in je rug. Met wat spuug word je gemakkelijk via een soort navelstreng aan een 'game pod' geplugd. Lichaam en geest van de speler zijn volledig geďntegreerd in het fantastische gezelschapsspel. Het spel roept ook heftige reacties op. De maakster moet op de vlucht voor fanatieke tegenstanders. Aanleiding voor dit gegeven is een gesprek van Cronenberg met Salman Rushdie, die stelde dat in de toekomst eerder ontwerpers van computerspelletjes dan schrijvers door een fatwa getroffen zullen worden. Cronenberg heeft zich in de loop van zijn carričre ontwikkeld van een filmmaker in het horrorgenre tot een alom gewaardeerde cultuurfilosoof. Zijn vaste thema is de versmelting van mens en machine, met erotiek en bewustzijnsveranderingen als belangrijke componenten. eXistenZ is zijn eerste zelfgeschreven scenario sinds Videodrome uit 1982, waarmee de film veel overeenkomsten vertoont. Meer nog dan in zijn vorige, nogal omstreden film Crash, slaagt Cronenberg erin zijn toekomstvisie in een toegankelijke vorm te gieten die een groot publiek aanspreekt. eXistenZ prikkelt daarmee op vele gebieden tegelijk: het is een nieuw soort spannende en ook leuke, surrealistische actiethriller, maar gaat tevens veel verder, als een sombere, ongekend interessante visie op de werkelijkheid en de toekomst van de mensheid met haar media. Genieten of nadenken, wat U maar wil. eXistenZ is voorlopig nog alleen in de bioscoop te verkrijgen, ook zonder gat in de rug. Officiële site eXistenZ |
3 oktober 1999. Op- en aanmerkingen, suggesties en vragen met betrekking
tot deze website? Stuur een mailtje aan Jan Luijsterburg
.
Copyright © 1999 Filmhuis Roosendaal.