|
||||||||
Actueel programma Cinema Paradiso Archief: eerder vertoonde films |
Een krantenberichtje over een dief in een juwelierszaak die eerst de manager en vervolgens zichzelf doodschoot, zette de Iraanse regisseur Jafar Panahi aan het denken. Hij vroeg zijn leermeester en collega Abbas Kiarostami te bedenken hoe de dief tot zijn daad was gekomen. Het resultaat is een indringende vertelling over arm en rijk in Teheran. Na de openingsscène, het dramatisch uit de hand gelopen bezoek aan de juwelier, gaan we een paar dagen terug in de tijd. Hussein is een tragisch geval. Gebroken door zijn ervaringen in de oorlog met Irak is hij dik geworden door de medicijnen die hij moet gebruiken. Overdag klooit hij wat aan als kruimeldief met zijn vriend Ali, 's avonds bezorgt hij pizza's bij de mensen in de stad die het wel gemaakt hebben. Hun decadente rijkdom staat in schril contrast met Husseins wereld. Subtiel wordt duidelijk hoe hij op scherp kwam te staan en bij een nieuwe vernedering explodeerde. Crimson Gold is te zien als de tegenhanger van Panahi's vorige film, The Circle, over vrouwen die gevangen zitten. Mannen blijken het niet beter te hebben. Panahi's stijl is onnadrukkelijk en zeer realistisch. Hij is een van de grootste humanistische filmmakers van het moment. Met Crimson Gold maakte hij een sober, maar indrukwekkend statement, dat overal ter wereld had kunnen spelen.
Crimson Gold Iran, 2003 |
11 februari 2005 Op- en
aanmerkingen, suggesties en vragen met betrekking tot deze website? Stuur een
mailtje aan info@cinemaparadiso.nl
.
Copyright ©2005 Filmhuis Roosendaal.