Actueel
programma Filmhuis Roosendaal Archief: eerder vertoonde films |
DONDERDAG 18 DECEMBER 1997BUENOS AIRES VICE VERSA - ALEJANDRO AGRESTIGetekend door de Vuile OorlogHet verdwenen verleden reconstrueren. Dat is het thema in de films van Alejandro Agresti, de Argentijnse regisseur die van 1985 tot 1995 in Nederland woonde en werkte. BUENOS AIRES VICE VERSA gaat over Agrestis vaderland dat zijn geschiedenis onverwerkt met zich meetorst. ,,In Argentinië heerst het mechanisme van zo snel mogelijk vergeten'', verklaarde Agresti in een interview met De Filmkrant. Tussen 1976 en1982 raakten er meer dan 30.000 mensen spoorloos; ze werden het slachtoffer van de zogeheten Vuile Oorlog. Aan de 'vragen stellende kinderen' van deze verdwenen Argentijnen is de film opgedragen. Aanvankelijk lijkt BUENOS AIRES VICE VERSA een prachtig portret van een metropool. De bewoners dolen er rond in verwarring en eenzaamheid. In korte, licht-absurdistische scènes worden veel personages aan ons voorgesteld: een jonge portier in een betaal-per-uurhotel, een blind meisje dat net haar vriend de bons heeft gegeven, een ouder echtpaar dat al jarenlang niet meer buiten is geweest, een vrouw die elke dag de tafel dekt voor de televisie waarop haar ex-echtgenoot een nieuwsshow presenteert. Deze dolende zielen hebben wel degelijk iets met elkaar gemeen: zoals waarschijnlijk alle Argentijnen zijn ze persoonlijk betrokken bij de gruwelijke geschiedenis van hun land. BUENOS AIRES VICE VERSA is een weerbarstige film. Niet alleen door de labyrintische structuur, maar ook door de documentaire stijl, die wordt gekenmerkt door wilde camerabewegingen en onscherpe, grofkorrelige beelden. Maar de kijker wordt beloond, als je dat woord mag gebruiken bij een film die vooral door de onderhuidse gruwelijkheid nog lang tot nadenken stemt. Buenos Aires vice versa, Argentinië/Nederland
1996, kleur, 113 minuten |
De laatste wijziging op het FILMHUISWEB was op 28 oktober 1997. Op- en aanmerkingen, suggesties en vragen met betrekking tot deze website? Stuur een mailtje aan Jan Luijsterburg. Copyright © 1997 Filmhuis Roosendaal.