De
identiteit van de Chinese burger,
heen en weer geslingerd tussen oost en west
Het is niet verwonderlijk dat
het opbouwen van een nieuw bestaan in een ander
land een terugkerend thema is in het werk van
Clara Law. Geboren in Macao, China, verhuisde ze
op tienjarige leeftijd met haar ouders naar
Hongkong. Na haar filmopleiding in Londen, keerde
ze terug naar Hongkong om daar te gaan werken bij
de televisie. Tegenwoordig woont ze in Australië
met haar man Eddie Fong, die tevens haar vaste
scenarioschrijver is. Voor haar films putte ze
uit eigen ervaring: "Ik heb geprobeerd
zonder mijn roots te leven, maar dat is niet
gelukt. Je kunt je oorsprong niet vergeten."
In AUTUMN MOON laat ze zien hoe
de vijftienjarige Wai zich voorbereidt op haar
toekomstige leven in het buitenland. Ze brengt
het laatste schooljaar door bij haar grootmoeder
in Hongkong. Haar ouders zijn alvast naar Canada
geëmigreerd, met het oog op de teruggave van
Hongkong aan China. Wai ziet er tegenop te
emigreren, omdat ze vreest al haar vriendinnen te
verliezen. Veel van hen zijn al vertrokken naar
Canada of Australië.
Dan ontmoet ze de Japanner
Tokio. Hij is op vakantie in Hongkong om eens
goed te eten. De moderne architectuur van beton
en glas gbekijkt hij door de lens van zijn
videocamera. Ze trekken een tijdje met elkaar op
en hoewel Tokio tien jaar ouder is en ze beiden
maar gebrekkig Engels spreken, kunnen ze het goed
met elkaar vinden. Op zijn vraag waar hij een
traditioneel restaurant kan vinden, brengt Wai
hem eerst naar de MacDonalds waar zij
traditioneel altijd haar verjaardagen vierde. Als
Tokio er op aandringt een echte Chinese maaltijd
te willen proberen, neemt Wai hem mee naar haar
oma die voor hen kookt.
Clara Law verwerkt in de
ontmoetingen van het drietal de verschillen
tussen de Japanse, de traditionele Chinese en de
moderne westerse cultuur. Hoewel ze niet altijd
begrip kunnen opbrengen voor elkaars opvattingen,
vieren Wai en Tokio tenslotte samen het
traditionele herfstfeest, dat zowel in Japan als
in Hongkong gevierd wordt.
Autumn Moon
Hongkong/Japan, 1992
Regie: Clara Law.
Scenario: Eddie L.C. Fong
Camera: Tony Leung.
Montage: Eddie L.C. Fong.
Met: Li Pui Wai, Masatoshi Nagase, Choi
Siu Wan.
Kleur, 108 minuten.
|