| Actueel
programma Cinema Paradiso Archief:
eerder vertoonde films
Linke
soep: voor wie nog iets wilde weten over film
|
|

Een roadmovie die ons vanaf het Centraal Station van Rio
de Janeiro dwars door de indrukwekkende binnenlanden meeneemt naar het
noordoosten van Brazilïë. We zijn op pad met Dora en Josua. Dora is
een verzuurde oudere vrouw, die op het station van Rio brieven schrijft
voor analfabeten. Met tegenzin ontfermt ze zich over de eigenwijze weesjongen
Josue, die maar één ding wil: zijn vader zoeken die aan de andere kant
van Brazilië woont. Op reis ontdekken ze dat ze elkaar hard nodig hebben
om hun leven voortgang te doen vinden en te vernieuwen.
Tekst bij oorspronkelijke vertoning
Central do Brasil is een parel,
een ontroerend meesterwerkje, of, zoals de Volkskrant schreef: "een
verademing vergeleken met het Hollywoodgeweld, waarin je echte mensen
met een lampje moet zoeken tussen de explosies". Deze film verwierf
dan ook terecht een Gouden Beer, een Golden Globe én een Oscarnominatie
voor beste niet-Engelstalige film. Bovendien is Central do Brasil de
best bezochte film aller tijden in Brazilië. Daarmee versloeg hij de
Titanic.
De 67-jarige Dora (ster-actrice Fernanda Montenegro)
verdient haar brood met het schrijven van brieven voor
analfabeten op het centraal station van Rio de Janeiro.
Dora's leven verandert op slag als ze voor haar ogen een
vrouw ziet sterven. Ze besluit zich over haar zoontje
Josué te ontfermen, in werkelijkheid een
schoenpoetsertje dat zo van de straat is geplukt. Met hem
gaat ze op zoek naar zijn vader in de binnenlanden van
Brazilië (Central do Brasil). Per bus, te voet en
liftend komen de twee steeds dichter bij elkaar, waarbij
de wijsheid van Dora en de intuïtie van Josué
samenvloeien.

Voor deze film legde regisseur Walter
Salles maar liefst 20.000 kilometer af. Central do Brasil
is dan ook een roadmovie en een documentaire ineen, vol
kleurrijke beelden, prachtig spel en sfeervolle muziek.
In wezen gaat de film over eeuwenoude vragen als 'wie ben
ik' en 'wat zijn mijn wortels'; vragen die in het nog
jonge Brazilië, een smeltkroes der culturen, juist
actueel zijn.
"Mede doordat de laatste decennia miljoenen mensen
zijn verhuisd van het platteland naar de grote stad,
heeft onze nationale identiteit zich nog niet kunnen
uitkristalliseren. De laatste drie generaties zijn
allemaal opgegroeid met de blijde boodschap dat Brazilië
het land van de toekomst is. Daardoor is er een vreemd
soort verlangen in ons gegroeid: nostalgie naar de
toekomst die nooit is aangebroken", vertelde de
regisseur aan de Filmkrant.
Central
do Brasil site 1
Officiële
site 2
Internet
Movie Database
de
Filmkrant
Central do Brasil
Brazilië/Frankrijk, 1998
Productie: Martine de Clermont-Tonnerre en Arthur
Cohn
Regie: Walter Salles
Scenario: Joao Emmanuel Carneiro, Marcos Bernstein
en Walter Salles
Montage: Isabelle Rathery
Camera: Walter Carvalho
Geluid: Jean-Claude Brisson
Muziek: Antonio Pinto
Art direction: Cassio Amarante
Met: Fernanda Montenegro, Marilia Pera, Vinicius
de Oliveira, Soia Lira
Kleur, 112 min.
Distributie: Argus (RCV Film Distribution)
|